Kluczowym etapem rozwoju przed próbami obracania się na brzuchu, jest
zdolność do samodzielnego podnoszenia i utrzymania główki, ponieważ niemowlę
musi być w stanie kontrolować swoją główkę, aby wykonać ten ruch. Czas, kiedy
niemowlę podejmie próbę obracania się, może zależeć od różnych czynników.
Zwykle jest to czas pomiędzy 4 a 6 miesiącem życia, ale jak wspomniano, jest on
indywidualny.
MOJE DZIECKO SIĘ NIE OBRACA

Aby móc podjąć próbę obracania się niemowlę musi mieć należycie
wzmocnione mięśni szyi, pleców i brzucha co jest kluczowe dla możliwości
utrzymania główki oraz wykonywania ruchów obracania się. Niemowlęta przechodzą
przez różne etapy rozwoju motorycznego, w których stopniowo uczą się kontrolować
swoje ciało i wykonywać ruchy. Próby obracania się mogą być związane z
osiągnięciem określonych etapów w rozwoju motorycznym. Niemowlęta często będą
podejmować próby obracania się w odpowiedzi na bodźce z otoczenia, takie jak
zabawki lub osoby, które zachęcają je do wykonywania ruchów. Interakcje z
opiekunami mogą być motywujące i zachęcające do eksplorowania różnych ruchów.
Każde niemowlę rozwija się indywidualnie, więc czas, kiedy podejmie próbę
obracania się, może się różnić. Niektóre niemowlęta mogą być bardziej
zmotywowane do eksplorowania ruchów niż inne, co może wpłynąć na moment, w
którym podejmą próbę obracania się. Otoczenie niemowlęcia; w tym rodzice,
opiekunowie i przestrzeń, w której się znajduje, może wpłynąć na jego chęć i
zdolność do prób obracania się. Środowisko zapewniające bezpieczeństwo i
zachęcające do eksploracji może pobudzać niemowlęta do podejmowania prób
nowych ruchów.
Na początku niemowlę może zacząć podnosić główkę, tylko gdy jest na
brzuchu, co jest ważnym krokiem w rozwoju mięśni szyi i pleców. Swoistym
przejściem między leżeniem na plecach a próbami obracania się na brzuch jest
samodzielne układanie się na boku. Niemowlę może zacząć przekręcać się z pleców
na bok lub odwrotnie. Jest to kolejny krok w kierunku pełnego obracania się na
brzuch lub na plecy. Początkowo obracanie się może to być trochę niezgrabne i
wymagać wsparcia. Gdy niemowlę staje się coraz bardziej pewne siebie zaczyna
obracać się na brzuch lub na plecy samodzielnie, bez pomocy.
Ważne jest zachęcanie dziecka do samodzielnego obracania się, ale należy
zachować równowagę między pomaganiem a zachęcaniem do samodzielności.
Dziecko potrzebuje czasu na swobodne eksplorowanie i ćwiczenie różnych ruchów.
Trzeba pozwolić mu odkrywać możliwości swojego ciała i rozwijać umiejętności
motoryczne. Można zachęcić dziecko do ruchu poprzez interakcję i zabawę, używać
zabawek, które pobudzają zainteresowanie i zachęcają do prób obracania się.
Przestrzeń, w której dziecko się bawi musi być bezpieczna i odpowiednio
zabezpieczona. Nie należy pozostawiać dziecka bez nadzoru, zwłaszcza gdy próbuje
nowych ruchów, takich jak obracanie się. Bardzo dobrym sposobem na zachęcenie
dziecka do rozwijania umiejętności obracania się jest zabawa, która angażuje różne
partie ciała i promuje rozwój motoryczny. Ważne dla rozwoju siły mięśniowej i
umiejętności obracania się jest czas na brzuszku. Gdy dziecko leży na brzuszku na
wygodnym i płaskim podłożu, na przykład na macie do zabawy – zabawki mogą
przyciągać jego uwagę i zachęcić do próby obracania się. Duże, bezpieczne lustra w
pobliżu dziecka podczas czasu na brzuszku są również bardzo pomocne, ponieważ
widok własnego odbicia może być fascynujący dla niemowlęcia i zachęcać je do
podnoszenia głowy i prób obracania się, aby zobaczyć się z innego kąta. Zabawki,
które poruszają się, świecą lub wydają dźwięki w odpowiedzi na ruchy dziecka, mogą
być zachęcające i motywujące do rozwoju, szczególnie kiedy można je chwycić i
przekręcić. Śpiewanie dziecku piosenek lub recytowanie rymowanek podczas czasu
na brzuszku może sprawić, że będzie to bardziej przyjemne dla dziecka. Ruchy i rytm
muzyki mogą również zachęcać dziecko do poruszania się i eksperymentowania z
różnymi ruchami.
Rodzice mogą zachęcać dziecko do obracania się, poprzez delikatne unoszenie
nóżek lub rączek podczas czasu na brzuszku. Delikatne podparcie, które nie narzuca
zbyt dużego nacisku, może pomóc dziecku w wypróbowaniu różnych ruchów.
Odpowiednia zabawa i zachęty mogą pomóc w naturalnym procesie rozwoju
motorycznego.

Na każdym etapie rozwoju, dziecko powinno być pod kontrolą lekarską, a
szczególnie wtedy jeśli istnieją obawy co do jego rozwoju motorycznego.
1. Pediatra: to specjalista, który jako pierwszy powinien przeprowadzić ocenę
rozwoju dziecka i zaoferować wskazówki oraz porady dotyczące ewentualnych
dalszych działań.
2. Specjaliści od terapii dziecięcej: gdyby pediatra zauważył jakiekolwiek
opóźnienia w rozwoju motorycznym dziecka, zaleci skonsultowanie się z
terapeutą dziecięcym. Terapeuci dziecięcy są wyszkoleni w pracy z dziećmi w
zakresie rozwoju motorycznego i zaproponują odpowiednie specjalistyczne
ćwiczenia i terapie, które pomogą wspierać rozwój dziecka.
3. Poradnie zdrowia dziecka: W wielu miejscach istnieją specjalistyczne poradnie
zdrowia dziecka, które oferują wsparcie dla rodziców i dzieci w zakresie
rozwoju fizycznego, emocjonalnego i społecznego. Poradnie te zapewnią ocenę
i terapię dla dzieci z opóźnionym rozwojem motorycznym.
4. Grupy wsparcia dla rodziców: można zgłosić się do grupy wsparcia dla
rodziców co może być pomocne w dzieleniu się doświadczeniami i radami z
innymi rodzicami, którzy również mogli mieć podobne przeżycia. Wspólna
rozmowa i wsparcie mogą być bardzo korzystne zarówno dla rodziców, jak i
dla dziecka.
5. Internet i materiały edukacyjne: takie jak artykuły, poradniki i filmy
instruktażowe, które pomogą w zrozumieniu i wspieraniu rozwoju
motorycznego dziecka. Zawsze należy korzystać z zaufanych źródeł informacji
i skonsultować się z profesjonalistami medycznymi w przypadku
jakichkolwiek wątpliwości.
W przypadku problemów z obracaniem się dziecka, poza pediatrą istnieje kilku
specjalistów, którzy mogą pomóc w ocenie, diagnozie i leczeniu. Fizjoterapeuci
dziecięcy specjalizują się w terapii dziecięcej i pracy z dziećmi w celu poprawy ich
funkcji ruchowej. Mogą przeprowadzić ocenę rozwoju motorycznego dziecka,
zaprojektować spersonalizowany program terapeutyczny i pracować z dzieckiem w
celu wzmocnienia mięśni i umożliwienia samodzielnego obracania się. Terapeuci
zajęciowi dziecięcy pomagają dzieciom w rozwijaniu umiejętności funkcjonalnych
potrzebnych do wykonywania codziennych czynności, takich jak jedzenie, ubieranie
się i samoobsługa. Mogą również pracować nad umiejętnościami motorycznymi,
które mogą wpłynąć na możliwość obracania się dziecka. Neurolog dziecięcy jest
lekarzem specjalizującym się w diagnostyce i leczeniu zaburzeń neurologicznych u
dzieci. W przypadku problemów z obracaniem się dziecka, neurolog dziecięcy może
przeprowadzić szczegółową ocenę neurologiczną i zalecić dalsze badania
diagnostyczne, jeśli to konieczne. Ortopeda dziecięcy jest lekarzem specjalizującym
się w diagnozowaniu i leczeniu problemów związanych z układem kostno-stawowym
u dzieci. Jeśli problem z obracaniem się dziecka jest spowodowany problemem
ortopedycznym, ortopeda dziecięcy może przeprowadzić ocenę i zaplanować
odpowiednie leczenie.
Najczęściej Fizjoterapeuta przeprowadza początkową ocenę dziecka, aby
zrozumieć jego poziom umiejętności motorycznych, siłę mięśniową, zasięg ruchu i
inne czynniki wpływające na zdolność do obracania się. Na podstawie tej oceny
fizjoterapeuta opracowuje spersonalizowany program terapeutyczny, który jest
dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka. Program może
zawierać różne ćwiczenia, techniki i aktywności, które mają na celu wzmocnienie
mięśni i umożliwienie dziecku samodzielnego obracania się. Może on również
przeprowadzać różne ćwiczenia wzmocnieniowe, które mają na celu wzmocnienie
mięśni brzucha, pleców, szyi i kończyn, co jest kluczowe dla stabilności i
kontrolowania ruchu ciała podczas obracania się. Fizjoterapeuta może stosować różne
techniki i zabawy, które stymulują ruch dziecka i zachęcają je do eksplorowania
różnych pozycji i możliwości ruchowych. Zabawy interakcyjne, zabawki i ćwiczenia
mogą sprawić, że terapia będzie atrakcyjna i motywująca dla dziecka.
Zajęcia z fizjoterapeutą dziecięcym są zwykle bezpieczne dla dziecka, i są
prowadzone przez doświadczonego specjalistę oraz dostosowane do indywidualnych
potrzeb i możliwości dziecka. Fizjoterapeuci dziecięcy są wyszkoleni w pracy z
małymi dziećmi i stosowaniu technik terapeutycznych, które są bezpieczne i
skuteczne w poprawianiu funkcji ruchowej. Ćwiczenia i techniki terapeutyczne są
dostosowywane do wieku, rozwoju i zdolności dziecka. Fizjoterapeuta będzie dbać o
to, aby uniknąć nadmiernego obciążenia lub ryzyka kontuzji.

Fizjoterapeuci dziecięcy starają się stworzyć bezpieczne i przyjazne
środowisko terapeutyczne, w którym dziecko może swobodnie eksplorować i
ćwiczyć. Mogą używać specjalistycznego sprzętu i akcesoriów, takich jak maty do
ćwiczeń, piłki rehabilitacyjne czy przyrządy do równowagi, które są odpowiednie dla
małych dzieci.
- Jeśli szukasz pomocy dla siebie lub kogoś bliskiego – zadzwoń lub
napisz do nas! –
tel. 574 420 791 (Gliwice), 886 337 004 (Zabrze)
W naszej placówce zapewniamy wsparcie najlepszych specjalistów: psychologów,
psychoterapeutów, logopedy, terapeutów SI, pedagogów i fizjoterapeutów.